Controleer de documenten van uw verzekering

Bereid je papieren voor op een ziekenhuisopname

In normale omstandigheden neemt uw ziekenfonds het grootste gedeelte van uw hospitalisatiekosten voor zijn rekening, voor zover u zelf in orde bent met uw betalingen aan dat ziekenfonds.

Als uw ziekenhuisverblijf gepland is, raden we u aan om contact op te nemen met uw verzekeringsinstelling (ander dan ziekenfonds) om na te gaan wat zij voor haar rekening kan nemen.

Als u niet in regel bent wat betreft uw verplichte ziekteverzekering, of als u niet de Belgische nationaliteit hebt, en geen bewijs van overname van de kosten kunt voorleggen, betaalt u zélf al uw medische kosten. U krijgt vóór uw opname een kostprijsraming en er zal u gevraagd worden om voor uw opname over te gaan tot betaling. Dit geldt niet bij een medische urgentie.

Bij uw opname in het ziekenhuis kiest u een kamer. Deze keuze is bepalend voor de tariefbepaling.

U hebt 2 mogelijkheden: Een gemeenschappelijke kamer of een eenpersoonskamer. De individuele kamer is een privékamer waar u alléén verblijft. De keuze voor een dergelijke kamer impliceert noodzakelijkerwijze extra kosten.

Opgelet: Indien er documenten (certificaten, medische getuigschriften, documenten voor privéverzekering enz.) moeten worden ingevuld door de afdelingsarts, moet u deze al bij het begin van uw verblijf aan het medisch secretariaat bezorgen zodat ze uiterlijk de dag voor uw vertrek worden ingevuld.